زینب سکانوند اعدام شد

 

صبح روز سه‌شنبه ۱۰ مهر، زینب سکانوند و دو زندانی دیگر در زندان ارومیه اعدام شدند. سکانوند در هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال داشته است. سازمان حقوق بشر ایران خواستار محکومیت جهانی این اعدام‌ها شده است.

سایت‌های حقوق بشری از اعدام زینب سکانوند، زندانی ۲۴ ساله کرد خبر داده‌اند که به قتل همسرش در ۱۷ سالگی متهم شده بود. شبکه حقوق بشر کردستان از قول برادر زینب نوشت، بامداد امروز سه‌شنبه ۱۰ مهر (۲ اکتبر) این حکم "اجرا و جنازه نیز تحویل خانواده شده است."

سازمان حقوق بشر ایران نیز ضمن اعلام این خبر، از اعدام دو زندانی دیگر در زندان ارومیه به نام‌های سلمان خان علیلو و حسن حاجیلو خبر داده است. دو نفر دیگر نیز حکمشان قصاص بوده است.

محمود امیری مقدم سخنگوی این سازمان در این باره گفت: «اعدام زینب سکانوند و دیگر کودک-مجرمان اعدام شده در سال ۲۰۱۸، همراه با تهدید کامیون داران اعتصابی به اعدام و صدور احکام اعدام به بهانه فساد اقتصادی بدون داشتن  پایین‌ترین استانداردهای آئین دادرسی عادلانه، همگی موارد بسیار جدی نقض حقوق بشر و حقوق بین الملل هستند و باید شدیداً توسط جامعه جهانی محکوم شوند.»

سازمان حقوق بشر ایران به بخشی از دادنامه زینب اشاره کرده که در آن آمده است: «متهمه یک برگ لایحه از زندان ارسال کرده است و در آن به تجاوز برادر شوهرش (نام وی نزد سازمان حقوق بشر ایران محفوظ است) اشاره کرده و اینکه با وعده و وعید چندبار دیگر با وی ارتباط جنسی داشته‌است و اینکه دختر برادر شوهرش اطلاع دارد و شب حادثه برادر شوهرش مرتکب قتل شده و وی در قتل شوهرش دخالتی نداشته است.»

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر نسبت به اعدام قریب‌الوقوع این زندانی هشدار داده بود. فیلیپ لوتر، مدیر بخش پژوهش‌ها و امور حقوقی عفو بین‌الملل برای منطقه خاورمیانه و آفریقا از مقام‌های ایران خواسته بود تا فورا اجرای حکم اعدام زینب سکانوند را که اینک ۲۴ سال دارد، متوقف کنند.

به گفته او زینب سکانوند زمانی که ۱۷ سال داشته، به اتهام قتل همسرش که در سن ۱۵ سالگی با او ازدواج کرده بود، بازداشت و به اعدام محکوم شد.

در این بیانیه به نقل از فیلیپ لوتر گفته شده: «زینب سکانوند نه تنها به هنگام ارتکاب جرم، نوجوانی بیش نبوده بلکه تحت یک فرایند حقوقی ناعادلانه نیز محاکمه شده است.»

به گفته لوتر، زینب سکانوند تا زمان آخرین جلسه دادگاهش در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) دسترسی به وکیل مدافع نداشته و در جریان "اعترافاتی" هم که از او گرفته شده و بر مبنای آنها برای این زندانی پرونده تشکیل شده، او از داشتن وکیل مدافع محروم بوده است.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده زینب سکانوند پس از دستگیری گفته مأموران پلیس مرد با ضرب و شتم، او را تحت شکنجه قرار داده‌اند

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

محرومیت از تحصیل برای نداشتن شناسنامه!

مرگ یک کارگر در آتش‌سوزی کارگاه تراشکاری

احضار پدر شکیلا منفرد، فعال مدنی، محبوس در زندان قرچک ورامین به دادسرای اوین