ساماندهی کودکان کار در مازندران شدنی است؟

 

ایسنا/مازندران یک فعال حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در مازندران با اشاره به اینکه کودکان کار در این استان، بر اساس برنامه “اقدام و عمل در راستای رویکرد دوستدار کودک در مازندران” ساماندهی خواهند شد، معتقد است، اگر تمام دستگاه‌ها به پای کار بیاند، جمعیت کودکان کار حداقل ۲۵ درصد کاهش یابد.

طالبعلی پور شریعه فعال حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی در مازندران، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اصلی ترین علت کار کودکان در کشور و به دنبال آن در مازندران، اظهار کرد: مهمترین دلیل کارکردن کودکان، مشکلات مالی برخی خانواده‌ها است.

وی با بیان اینکه تنها بخش حمایت از کودکان خیابانی در قالب جرم‌انگاری رفتارهای به شدت زیان بار دیگران به این گروه جلوه گر می شود، تصریح کرد: نباید با برجسته کردن نقش حقوق از حمایت های دیگر غفلت کرد.

فعال حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی در مازندران با بیان برنامه اقدام و عمل در راستای رویکرد دوستدار کودک در مازندران، خاطرنشان کرد: این‌مهم رویکردی است که در تدوین سیاستها، برنامه‌ریزی ها، تفکرات، اقدامات و… کودک را در کانون توجه قرار داده و از طریق شناخت صحیح نیاز ها وحقوق کودک برای ایجاد عدالت، بهبود شرایط زندگی کودکان و احقاق حقوق مانند سایر انسان های بزرگسال (متناسب با سن) تلاش می کند و «شیوه نامه تخصصی رویکرد دوستدار کودک در برنامه اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار وخیابان» پیوست این دستورالعمل است.

وی درباره اصول و مبانی فکری دوستدار کودک نیز، گفت: نگاه به کودک کار به عنوان یک کودک با مسئولیت نان آوری و نه مجرم، حفظ حرمت و کرامت انسانی کودکان، اتخاذ تصمیم‌گیری ها به نفع مصالح کودکان، احترام به هویت مستقل کودکان و توجه به سن و جنس آنها، رعایت حق وابستگی کودکان به خانواده، توجه به نظرات و دیدگاه‌های کودکان، حفظ حریم خصوصی کودکان و رازداری حرفه ای، ممانعت از هر گونه رفتار خشونت آمیز، تلاش برای بازپیوند به خانواده و بازتوانی خانواده به عنوان اولویت نخست در برنامه های بازتوانی و جلوگیری از جدایی خواهران و برادران مشمول این برنامه است.

فعال حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی به سایر اقدامات حوزه کودکان ‌کار در قالب طرح دوستدار کودک اشاره کرد و گفت: شناسایی کودکان کار از مقدمات امر بوده که در آن فرایند مشاهده و برقراری ارتباطی رخ می‌دهد،این امر توسط کارشناس (یا نیروی داوطلب مورد تأیید) با کودک کار و خیابان شکل می گیرد و به تشخیص وضع موجود وی می انجامد.

پورشریعه ادامه داد: مرحله جذب، مجموعه اقدامات جهت برقراری ارتباط تقویت یافته کارشناس (یا نیروی داوطلب مورد تأیید) با کودک کار و خیابان که جلب اعتماد و و پذیرش ارتباط از سوی وی را به همراه دارد. این فعالیت با هدف آگاه نمودن کودک کار و خیابان از منابع و خدماتی که می تواند در اختیار او قرار گیرد انجام می پذیرد.همچنین این اقدامات به منظور اعمال ممنوعیت اجرای روش های خشن و غیر تخصصی نظیر جلب و دستگیری کودکان کار و خیابان تعریف شده است.

وی گفت: در ادامه بررسی تابعیت کودک کار انجام می‌شود، به طوریکه بررسی مدارک هویتی کودک بمنظور احراز تابعیت تا در صورت غیر ایرانی بودن وی، کودک جهت تعیین تکلیف به اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استان معرفی می‌شود.

فعال حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی خاطرنشان‌کرد: مرحله پذیرش، فرایندی است که به دنبال شناسایی و جذب کودک کار و خیابان آغاز و با تشکیل پرونده و تعیین نوع خدمات مورد نیاز کودک و خانواده و ثبت اطلاعات اولیه وی پایان می پذیرد.

پورشریعه به موضوع بازتوانی اشاره کرد و گفت: مجموعه اقدامات دستگاه های تعریف شده در این برنامه با محوریت سازمان بهزیستی است که با هدف، تامین نیازهای اولیه برای رشد و شکوفایی، افزایش کیفیت زندگی، استقلال نسبی کودکان کار و خیابان و خانواده های آنها با اولویت بازگشت کودک به مدرسه و با استفاده از رویکردهای قوت مدار ، اجتماع محور و تاب آوری در قالب برنامه بازتوانی تک دوزی شده ویژه هر کودک انجام می شود.

وی ادامه داد: پس از پیگیری انجام شده به طوریکه مجموعه اقداماتی که توسط کارشناسان سازمان بهزیستی و یا سازمان های مردم نهاد انجام می گیرد تا از تحقق اهداف بازتوانی که شامل تامین نیازهای اولیه برای رشد و شکوفایی، افزایش کیفیت زندگی و استقلال نسبی کودکان کار و خیابان و خانواده های آنها با حداقل وابستگی به منابع حمایتی با اولویت بازگشت کودک به مدرسه اطمینان حاصل شود و در اجرای این طرح، مدت زمان پیگیری حداقل تا یک سال پس از ترخیص از مرکز و بر اساس چهارچوب تعیین شده در این برنامه خواهد بود.

این روانشناس بالینی در بخش دیگری از سخنان خود به قانون برنامه ششم توسعه در راستای حمایت از کودکان کار اشاره کرد و گفت: بر طبق ماده ۷۸، دولت مکلف است در راستای تحقق عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و بسط پوشش‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی نسبت‌به طراحی و اجرای برنامه‌های لازم برای نیل به اهداف مندرج در جدول ذیل اقدام و گزارش پیشرفت کار را هر شش‌ ماه یک ‌بار به مجلس ارائه کند که این اقدامات نیز باید انجام شود.

پورشریعه گفت: همچنین بر طبق بند ح ماده ۸۰ ساماندهی کودکان کار نیز با اقدام سازمان بهزیستی و همکاری سایر دستگاه‌ها تا پایان اجرای قانون برنامه به‌نحوی باید باشد که جمعیت کودکان کار حداقل ۲۵ درصد کاهش یابد.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

محرومیت از تحصیل برای نداشتن شناسنامه!

مرگ یک کارگر در آتش‌سوزی کارگاه تراشکاری

احضار پدر شکیلا منفرد، فعال مدنی، محبوس در زندان قرچک ورامین به دادسرای اوین