گزارش نقض حقوق کار وکارگر در آذر۱۳۹۹

 ۱-هفت تشکل کارگری استان قزوین با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به حمید رضا حاج بابایی (رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس)از طرح تامین منابع کالابرگ الکترونیک به شدت انتقاد کردند.به گزارش ایلنا، هفت تشکل کارگری استان قزوین با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به حمید رضا حاج بابایی (رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس) از طرح تامین منابع کالابرگ الکترونیک از منابع سازمان تامین اجتماعی به شدت انتقاد کردند.

۲- نامه کارگران هپکو که با عنوان «درد مشترک؛ از هفت تپه تا هپکو  ،جمعی از کارگران شرکت هپکو با انتشار نامه‌ای به طرح نگرانی‌های خود و سایر کارگران کشور، در مورد واگذاری شرکت‌های دولتی پرداختند و بر ضرورت افشای فساد رخ داده در آنها تاکید کردند.

۳- بیانیه مجمع فعالین صنفی پرستاری کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات این صنف

مجمع فعالین صنفی پرستاری کشور، طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن تمام بی توجهی ها، شعارهای بی پشتوانه و بی عمل و همچنین ایجاد جو رسانه ای کاذب مبنی بر حمایت از کادر پرستاری، اعلام کرد؛ که به هیچ عنوان حاضر به معامله ی جان و سلامتی مردم و مراقبین سلامت نبوده و خواهان اصلاح و تغییر رویکرد مدیران و مسئولان مربوطه و ورود به عملی کردن تمام وعده ها با نیت بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مردم شد. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ جذب نیروی شرکتی، قراردادهای ۸۹ روزه ی فریبکارانه، عدم تسهیل استخدام کادر مورد نیاز، افزایش دهانه ی گشاد بی عدالتی که با پرداخت کارانه های ۵۰ هزار تومان با وجود تزریق هزاران میلیارد تومان پول به نظام سلامت رخ داده و منجر به ایجاد اختلاف چند صد برابری پرداختها شده، عدم اجرای هیچ کدام از قوانین خاص گروه پرستاری، عدم رعایت شأن انسانی کادر درمان و بی توجهی به نیازهای روحی و روانی و اجتماعی ایشان در حال حاضر پرستاری را به اغما برده است.

زندان و بازداشت :

۱-خبرگزاری هرانا – پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به ۱۱ سال حبس محکوم شد. ۷ سال از این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده و ۴ سال از آن نیز قابل اجرا است. آقای فرهنگیان پیشتر به صورت غیابی توسط این شعبه به ۳۸ سال حبس تعزیری و ۱ سال شرکت اجباری در کلاس‌های آموزش معارف و علوم دینی محکوم شده بود که پس از وارد شناخته شدن اعتراض آقای فرهنگیان به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد.

۲- خبرگزاری هرانا – یک شهروند زباله گرد در تهران توسط کارمند پیمانکار شهرداری، بصورت غیرقانونی بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از آفتاب، یک شهروند در تهران، حین جمع آوری زباله و ضایعات توسط کارمند شهرداری، بدون ارائه حکم دستگیر شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.این شهروند در توضیح آنچه اتفاق افتاده بود گفت: من در شهرستان زندگی می‌کردم. بعد از شیوع کرونا وضع مالی‌ام خیلی بد شد و نتوانستم خرجی خودم و خانواده‌ام را تأمین کنم. تصمیم گرفتم به تهران بیایم و زباله جمع کنم. چند روزی بود که در تهران کار می‌کردم تا اینکه یک روز وقتی داخل سطل زباله مشغول جمع کردن نایلون و کارتون بودم، مرد تنومندی به من نزدیک شد و گفت بازداشت هستم. او مدعی شد که مأمور شهرداری‌ است و وظیفه دارد زباله‌گردها را بازداشت کند، چون در شیوع کرونا زباله جمع‌کردن ممنوع است.

کاسبکاران و کولبران

۱- چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹خورشیدی، دو کولبر به نام “رضا یوسفی”‌ اهل روستای “کوره دره سفلی”‌ از توابع شهرستان کامیران و “امید رحیمی” اهل جوانرو در مرز نوسود بر اثر شلیک مستقم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به شدت زخمی شدند.بنا به گزارشهای رسیده، کولبران زخمی شده را جهت مداوا به یکی از مراکز درمانی شهر‌ پاوه منتقل کرده اند.

۲- تیراندازی چند نفر مسلح ناشناس در شهر اهواز منجر به مرگ یک کاسبکار کورد روز پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ خورشیدی، یک کاسبکار اهل شهر کامێران بر اثر تیراندازی چند نفر مسلح ناشناس کشته شد.به گفته یک منبع آگاه، آکاش کشاورزی ۴۰ ساله اهل کامێران در نزدیکی شهر اهواز ایران مورد حمله چند نفر مسلح ناشناس قرار گرفت و جان خود را از دست داد.شایان ذکر است نامبرده راننده یک کامیون باری بود و کارش حمل و نقل بار بوده است.

۳- سبزوار؛ یک کاسبکار کورد توسط نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران کشته شد جمعه ۷ آذر ماه ۱۳۹۹ خورشیدی، یک شهروند کورد به نام “سیامک کریمی” فرزند عثمان و اهل شهر سقزتوسط نیروهای انتظامی حکومت جمهوری اسلامی ایران کشته شد.بر اساس گزارش، کاسبکار مذکور که قصد برگشت به شهر سقز را داشته است، نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در محور جاده فومن ـ سبزوار به گمان حمل بار قاچاق ــ درحالی که اتومبیل این کاسبکار خالی بوده ــ در وسط جاده برای وی کمین کرده و بر روی اتومبیل شهروند مذکور آتش گشوده که در اثر شلیک نیروهای انتظامی نامبرده جان خود را ازدست می دهد.شایان ذکر است که، سیامک کریمی متاهل و دارای یک فرزند دختر به نام آیسان ۵ ساله می باشد.

۴- خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۱۰ آذرماه، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان سردشت، یک کولبر زخمی شد. همچنین یک کولبر دیگر به دنبال تعقیب و گریز نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان بانه به دلیل سقوط از ارتفاع مجروح شد. این کولبران جهت مداوا به مراکز درمانی منتقل شدند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز دوشنبه ۱۰ آذر ماه ۹۹، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان سردشت یک کولبر زخمی شد.

۴- بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، روز پنج‌شنبه ۱۳ آذر، نیروهای سپاه پاسداران در شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان خودروی یک کاسبکار کُرد را هدف شلیک گلوله قرار داده که در نتیجه آن راننده این خودرو به نام بهزاد محمدی اهل بانه کشته شده است.گفته می‌شود این کاسبکار که برای سوختبری به این منطقه رفته بود با اصابت گلوله به سرش درجا کشته شده است. فیلمی از جسد این کاسبکار پس از کشته شدن در اختیار شبکه حقوق بشر کردستان قرار گرفته است.

۵- بازداشت و بیگاری کشیدن از سوخت بران بلوچ توسط ارتش پاکستان ارتش پاکستان با بازداشت سوخت بران بلوچ از آنها بیگاری می کشد.به گزارش کمپین فعالین بلوچ، ارتش پاکستان با عدم اجازه تردد به سوخت بران بلوچ و توقیف خودروها و بازداشت رانندگان، به بهانه آزادی از آنها سوء استفاده می کند و از آنها بیگاری می کشد.ارتش پاکستان برای بستن کامل مرزها اقدام به فنس و دیوار کشی کرده که کارگران این پروژه ارتش پاکستان را سوخت برانی تشکیل می دهند که توسط آن بازداشت شدند.یک منبع مطلع به گزارشگر کمپین گفت: ”سوخت بران بلوچ در مرز عبدوی اقدام به سوخت بری می کنند که ارتش پاکستان با زدن کمین در مسیر تردد، بسیاری از آنها را بازداشت کرده است.“

۵- جان باختن یک کولبر کُرد در مرز شهرستان سلماس شامگاه روز یکشنبه شانزدهم آذرماه، یک کولبر کُرد به نام “فرزاد سعدوزاده” فرزند اسحد اهل روستای “کوزه‌رش” از توابع سلماس بر اثر شلیک نظامیان حکومتی در مرز این شهرستان جان خود را از دست داد.این کولبر به همراه گروهی از کولبران کُرد بدون اخطار قبلی مورد شلیک مستقیم نظامیان حکومتی قرار گرفته است.جسد این کولبر به بیمارستان سلماس منتقل و تاکنون به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

۶- قتل یک کولبر با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی در مرز سلماس شامگاه یکشنبه ۱۶ آذر ماه ۹۹، سازمان حقوق بشری کردستان،  قتل یک کولبر با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی در مرز سلماس را گزارش کرد.براساس این گزارش کولبری که جان خود را از دست داد، فرزاد سعدوزاده،۴۱ ساله و پدر دو فرزند می‌باشد.فرزاد سعدوزاده، از اهالی روستای کوزه‌رش سلماس بود که حین کولبری در مرزهای این شهرستان با ترکیه، با شلیک بدون اخطار توسط نیروهای مرزبانی به قتل رسید.

۷- جنازه کولبر جان‌باخته سلماسی برای تکمیل تحقیقات به پزشکی قانونی ارومیه منتقل شد ذجنازه “فرزاد سعدوزاده”، کولبر جان‌باخته اهل روستای “کوزه‌رش” از توابع سلماس برای تکمیل تحقیقات به پزشکی قانونی ارومیه منتقل و تاکنون به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.یکی از نزدیکان این کولبر جان‌باخته به کُردپا اعلام کرد: نظامیان حکومتی ابتدا با شلیک مستقیم فرزاد سعدوزاده را زخمی و سپس او را بازداشت کردند.این منبع آگاه اظهار داشت: نظامیان حکومتی پس از بازداشت این کولبر، وی را با قنداق اسلحه مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند و او را از فاصله نزدیک تیرباران کردند.این منبع آگاه افزود: خانواده سعدوزاده اقدام به ثبت شکایت علیه هنگ مرزی سلماس در دادگاه این شهرستان کرده و به دستور قضایی برای تکمیل تحقیقات جنازه فرزاد به پزشکی قانونی ارومیه منتقل شده است.

۷- روز چهارشنبە ۱۹ آذر ۱۳۹۹ خورشیدی، یک کولبر با هویت “عزت محمدی” اهل ثلاث باباجانی از توابع استان کرماشان، با شلیک مستقیم نیروهای مرزی جمهوری اسلامی در نواحی مرزی شهر پاوە زخمی شد.براساس خبر، هنگامی که دسته ای از کولبران در حال حرکت بودند، در نتیجه شلیک مستقیم نیروهای مرزی جمهوری اسلامی بە سوی آنها این کولبر زخمی می شود. تا زمان تهیه این خبر هنوز از وضعیت عمومی این کولبر هیچ اطلاعی در دسترس نیست.

۸- واژگون شدن خودروی سوخت بر توسط حفاظت اطلاعات در پلیس راه جکیگور

حفاظت اطلاعات شهرستان راسک باعث واژگون شدن خودروی سوخت بر بلوچ شد.به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۱۸ آذرماه ۹۹، حفاظت اطلاعات شهرستان راسک در پلیس راه جکیگور با انداختن خارک در مسیر تردد خودروی سوخت بر، باعث واژگونی آن شد.یک منبع مطلع به گزارشگر کمپین گفت: ”خودروی سوخت بر بدون بار در حال عبور از پلیس راه جکیگور بوده که ماموران حفاظت اطلاعات برای توقیف در مسیر تردد آن خارک انداختند.“

۹- نقص عضو یک کولبر کُرد بر اثر انفجار مین در مرز هورامان روز شنبه پانزدهم آذرماه، یک کولبر کُرد به نام “عباس ابراهیمی” ۲۸ ساله در پی انفجار مین در مزر هورامان زخمی و بخشی از پنجه پای چپش را از دست داده است.

این کولبر در حین بازگشت از کولبری دچار این حادثه شده و در مراکز درمانی مورد معالجه پزشکی قرار گرفته است.

۱۰- واژگونی خودروی سوخت بر بلوچ بر اثر تیراندازی ماموران هنگ مرزی در شهرستان راسک خودروی یک سوخت بر بلوچ بر اثر تیراندازی ماموران هنگ مرزی در روستای هُنگ شهرستان راسک واژگون شد.به گزارش کمپین فعالین بلوچ، بر اثر تیراندازی ماموران هنگ مرزی در روستای هُنگ از توابع شهرستان راسک، خودروی یک سوخت بر بلوچ واژگون شده و دو نفر از سرنشینان آن زخمی شدند.هویت راننده خودرو “امین” اهل روستای حیط کارگاه شهرستان راسک عنوان شده است.

۱۱- زخمی شدن یک کولبر بر اثر انفجار مین در مناطق مرزی اورامانات روز شنبه ۱۵ آذرماه، یک کولبر بر اثر انفجار مین برجای مانده از جنگ ایران و عراق در مناطق مرزی اورامانات از ناحیه پا دچار مصدومیت شد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کولبر نیوز، روز شنبه ۱۵ آذرماه ۹۹، در پی انفجار مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق در مناطق مرزی اورامانات، یک کولبر از ناحیه پا مصدوم شد.در این گزارش هویت این شهروند عباس ابراهیمی ۲۸ ساله عنوان شده است. او دارلی ۲ فرزند بوده و ۱۵ سال گذشته را مشغول کولبری بوده است.

۱۲- قتل سه سوختبر در بلوچستان با شلیک مستقیم ماموران حکومتی خبرهای رسیده حاکی از قتل سه سوختبر در بلوچستان با شلیک مستقیم ماموران حکومتی است.به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام به نقل از کمپین فعالین بلوچ روز یکشنبه ۲۳آذر۹۹ دو هموطن بلوچ بنامهای شهرام ویدادی و فرامرز بلوچ لاشاری و روز دوشنبه ۲۴ آذر یک هموطن بلوچ بنام صدام صوری زهی در حین سوختبری هدف شلیک مستقیم نیروهای مسلح حکومتی واقع شده و به قتل رسیدند.

معوقات مزدی:

۱- معوقات مزدی و بلاتکلیفی کارگران شهرداری های سهند و زنجان   خبرگزاری هرانا – جمعی از کارگران پیمانکاری شهرداری سهند در استان آذربایجان شرقی از مطالبات مزدی ۲ ماهه خود خبر دادند. همچنین ۱۷۴ کارگر شهرداری زنجان که چندی پیش از محل کار خود اخراج شدند همچنان در بلاتکلیفی شغلی به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری شهرداری «سهند» در استان آذربایجان شرقی از مطالبات مزدی پرداخت نشده خود خبر دادند.

۲- معوقات مزدی کارگران سد شهر بیجار استان گیلان/ اخراج شماری از کارگران پارس جنوبی در خلیج فارس   خبرگزاری هرانا – کارگران سد مخزنی شهر بیجار استان گیلان، از ۱۴ ماه حقوق پرداخت نشده خود خبر دادند. به گفته کارگران پنج تن از آنان همزمان با اتمام قرارداد بیکار شده‌ اند. بنابر خبری دیگر، طی روز های گذشته تعدادی از کارگران غیر رسمی پارس جنوبی از محل کار خود اخراج شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از همشهری، ۴۲ کارگر شاغل در پروژه ساخت سد مخزنی شهر بیجار استان گیلان، دست‌کم ۱۴ ماه مزد پرداخت ‌نشده طلب دارند و پنج نفر از کارگران این پروژه از پایان آبان همزمان با اتمام قرار داد بیکار شده‌اند.

۳- معوقات مزدی پرستاران مراکز درمانی سنندج و کاشان خبرگزاری هرانا – پرستاران مراکز درمانی سنندج و کاشان از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند. معوقات مزدی پرستاران مراکز درمانی سنندج از سال گذشته پرداخت نشده و پرستاران کاشان نیز ۷ ماه حقوق معوقه طلب دارند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، پرستاران مراکز درمانی سنندج از عدم پرداخت معوقات مزدی خود خبر دادند.پرستاران مراکز درمانی سنندج در این خصوص گفتند: “برخی از ما در مراکز درمانی سنندج معوقات مزدی پرداخت نشده از جمله کارانه و حق کرونا طلبکاریم که مربوط به سال گذشته است و تا امروز این معوقات مزدی پرداخت نشده”.

۴- کارگران شهرداری سی سخت هنوز حقوق سال جاری را دریافت نکرده‌اند/ گلایه کارگران از سکوت کارگران شهرداری سی سخت هنوز حقوق سال جاری را دریافت نکرده‌اند/ گلایه کارگران از سکوت مسئولانبا گذشت نزدیک به ۹ماه از شروع سال جدید، کارگران شهرداری سی سخت هنوز موفق به دریافت مطالبات سال جاری خود نشده‌اند.کارگران مجموعه شهرداری سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد به خبرنگار ایلنا گفتند که هنوز حقوق فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر و آبان ماه سال جاری به آن‌ها پرداخت نشده است.

۵- کارگران شهرداری سی سخت هنوز حقوق سال جاری را دریافت نکرده‌اند/ گلایه کارگران از سکوت کارگران شهرداری سی سخت هنوز حقوق سال جاری را دریافت نکرده‌اند/ گلایه کارگران از سکوت مسئولانبا گذشت نزدیک به ۹ماه از شروع سال جدید، کارگران شهرداری سی سخت هنوز موفق به دریافت مطالبات سال جاری خود نشده‌اند.کارگران مجموعه شهرداری سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد به خبرنگار ایلنا گفتند که هنوز حقوق فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر و آبان ماه سال جاری به آن‌ها پرداخت نشده است.

۶- معوقات مزدی کارگران حمل و نقل بار و مسافر یاسوج خبرگزاری هرانا – جمعی از کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافر یاسوج از عدم پرداخت چندین ماه مطالبات مزدی خود خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، حدود ۵۰ تن از کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافر یاسوج که تحت نظارت شهرداری مرکزی در پایانه مسافربری این شهر مشغول به کار هستند، از هشت ماه معوقات مزدی‌ پرداخت نشده خود خبر دادند.

۷- معوقات مزدی کارگران شهرداری صیدون  خبرگزاری هرانا – جمعی از کارگران شهرداری صیدون باغملک واقع در استان خوزستان، از عدم پرداخت چندین ماه مطالبات مزدی و بیمه ای خود خبر دادند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، حدود ۵۰ تن از کارگران شهرداری صیدون باغملک در استان خوزستان، از هشت ماه معوقات مزدی‌ خود خبر دادند.

۸- معوقات مزدی کارگران پیمانکاری کمربند سبز اهواز و شهرداری یاسوج   خبرگزاری هرانا – کارگران پیمانکاری کمربند سبز اهواز از عدم پرداخت مطالبات مزدی و بلاتکلیفی وضعیت شغلی خود خبر دادند. همچنین کارگران شهرداری یاسوج حدود پنج ماه حقوق معوقه طلب دارند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران پیمانکاری کمربند سبز اهواز از عدم پرداخت مطالبات مزدی و بلاتکلیفی وضعیت شغلی خود خبر دادند.

۹- معوقات مزدی کارگران پروژه قطار شهری اهوازخبرگزاری هرانا – کارگران قطار شهری اهواز از تعویق در پرداخت ۱۷ ماه دستمزد حدود ۲۰۰ کارگر شاغل در بخش های مختلف این پروژه خبر دادند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران قطار شهری اهواز از چندین ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده خود خبر دادند.تعدادی از این کارگران گفتند: “به‌صورت مشخص حدود ۲۰۰ کارگر در بخش حراست، انبار و تاسیسات مجموعه قطار شهری اهواز باقی مانده‌اند که در مجموع ۱۵ تا ۱۷ ماه از مطالبات خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند.

۱۰- مطالبات مزدی کارگرانِ قطار شهری اهواز هنوز پرداخت نشده است   مطالبات مزدی کارگرانِ قطار شهری اهواز هنوز پرداخت نشده است

کارگران قطار شهری اهواز می‌گویند که پیمانکار هنوز بابت مطالبات مربوط به ۱۵ تا ۱۷ ماه دستمزد پرداخت نشده با آن‌ها تسویه حساب نکرده است.تعدادی از کارگران قطار شهری اهواز واقع در استان خوزستان در تماس با خبرنگار ایلنا، گفتند: به‌صورت مشخص حدود ۲۰۰ کارگر در بخش حراست، انبار و تاسیسات مجموعه قطار شهری اهواز باقی مانده‌اند که در مجموع ۱۵ تا ۱۷ ماه از مطالبات خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند.

۱۱- کارگران آبدار خلخال ۸ ماه معوقات مزدی طلبکارند حدود ۶۲ کارگر پیمانکاری آبدار خلخال در استان اردبیل دست‌کم ۸ ماه مطالبات مزدی طلبکارند.به گزارش خبرنگار ایلنا، منابع خبری کارگری در شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفتند: کارگران خلخال که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری در نگهداری تاسیسات آبرسانی فعالیت دارند، دست‌کم ۸ ماه دستمزد و سایر مزایا از کارفرمای خود طلبکارند.

۱۲- کارگران آبدار خلخال ۸ ماه معوقات مزدی طلبکارند حدود ۶۲ کارگر پیمانکاری آبدار خلخال در استان اردبیل دست‌کم ۸ ماه مطالبات مزدی طلبکارند.به گزارش خبرنگار ایلنا، منابع خبری کارگری در شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفتند: کارگران خلخال که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری در نگهداری تاسیسات آبرسانی فعالیت دارند، دست‌کم ۸ ماه دستمزد و سایر مزایا از کارفرمای خود طلبکارند.

۱۳- عدم پرداخت معوقات مزدی پرسنل بیمارستان شهدای هیرمند روز دوشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹، پرسنل شاغل در بیمارستان شهدای هیرمند از توابع شهرستان زابل از پرداخت نشدن معوقات مزدی شان به شدت ناراضی هستند.به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز یکشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۹، پرسنل شرکتی شاغل در بیمارستان شهدای هیرمند واقع در شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان علاوه بر محرومیت از حق امنیت شغلی از پرداخت نشدن چندین ماه معوقات و سایر مطالبات مزدی خود ناراضی هستند.

۱۴- اعتصاب کارگران شهرداری صیدون نسبت به یک سال حقوق عقب افتاده روز دوشنبه ۲۴ آذر ماه ۹۹، منابع کارگری در شهرداری صیدون از اعتصاب کارگران شهرداری صیدون واقع در استان خوزستان خبر دادند. این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت یک سال حقوق عقب‌افتاده خود در ساختمان شهرداری این شهر، دست به اعتصاب زدند.کارگران شاغل در واحد پاکبانی و بهداشت فضای سبز شهرداری صیدون، حدود یک سال است که حقوق آنها پرداخت نشده است.بیش از ۵۰ کارگر بخش‌های مختلف شهرداری صیدون ضمن اعتراض به عدم پرداخت مطالبات‌شان و وضعیت دشوار زندگی، خواستار پرداخت ۸ ماه حقوق ماهانه خود شدند.

اخبار کارگران

1:حکم شلاق یک فعال کارگری به نام داوود رفیعی در واحد اجرای احکام دادسرای اوین به اجرا در آمد. هرانا/۶ آذر

2:برخی کارگران سد معبر شهرداری فردیس می‌گویند: علارغم پافشاری مدیران شهری فردیس برای تبدیل وضعیت استخدامی ما، هنور تعدادی از کارگران با پیمانکار قرارداد امضا نکرده‌اند.ایلنا/۶ آذر

3:مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۸۱نفر طی شش ماهه اول سال‌جاری بر اثر حوادث ناشی از کار در استان جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ نفر افزایش یافته است. هرانا/۶ آذر

4:یک شهروند زباله گرد در تهران توسط کارمند پیمانکار شهرداری، بصورت غیرقانونی بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.ایلنا/۱۱ آذر

5:با گذشت نزدیک به ۹ماه از شروع سال جدید، کارگران شهرداری سی سخت هنوز موفق به دریافت مطالبات سال جاری خود نشده‌اند. هرانا/۱۲ آذر

6:جمعی از رانندگان تاکسی جزیره کیش در مقابل ساختمان سازمان منطقه آزاد کیش و مسجد “خاتم‌الانبیاء” این شهر و گروهی از شهروندان ساکن سربندر در خیابان مرکزی این شهر، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. هرانا/۱۳ آذر

7:جمعی از کارگران شهرداری صیدون باغملک واقع در استان خوزستان، از عدم پرداخت چندین ماه مطالبات مزدی و بیمه ای خود خبر دادند.هرانا/۱۶ آذر

8:پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به ۱۱ سال حبس محکوم شد.هرانا/۱۷ آذر

9:کارگران پیمانکاری کمربند سبز اهواز از عدم پرداخت مطالبات مزدی و بلاتکلیفی وضعیت شغلی خود خبر دادند.هرانا/۱۸ آذر

10:کارگران اخراجی کمربند سبز اهواز پس از ۵ ماه همچنان در بلاتکلیفی و عدم پاسخگویی مسئولین با گذشت بیش از ۵ ماه، کارگران اخراجی کمربند سبز اهواز همچنان در بلاتکلیفی شغلی و عدم پاسخگویی مسئولین بوده به سر می‌برند. هرانا/۱۸ آذر

11: کارگران قطار شهری اهواز از تعویق در پرداخت ۱۷ ماه دستمزد حدود ۲۰۰ کارگر شاغل در بخش های مختلف این پروژه خبر دادند.هرانا/۱۹ آذر

12:کارگران ساختمانی و فصلی استان ایلام توانایی پرداخت ۱۲۰ هزار تومانی حق بیمه خود را ندارند. ایلنا/۱۹ آذر

13:روز شنبه ۲۲ آذرماه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از خودکشی کارگر اخراج شده این شرکت خبر داد.هرانا/۲۱ آذر

14:روز دوشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹، پرسنل شاغل در بیمارستان شهدای هیرمند از توابع شهرستان زابل از پرداخت نشدن معوقات مزدی شان به شدت ناراضی هستند.. هرانا/۲۴ آذر

تجمعات و اعتراضات

1:شماری از کسبه شهرستان سلماس در مقابل اتاق اصناف این شهرستان، جمعی از اهالی روستای کردآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان تفت در استان یزد در مقابل معدن تراورتن و جمعی از مربیان پیش دبستانی های شهرستان ایذه در اداره آموزش و پرورش این شهرستان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. هرانا/۱ آذر

2:کارگران بخش‌های مختلف نیشکر هفت‌تپه در محوطه این شرکت، گروهی از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه دو خرم آباد در مقابل ساختمان شهرداری این شهر، جمعی از کارگران زغال سنگ کرمان در محوطه این شرکت و تعدادی از اعضای کانون وکلای دادگستری خوزستان در مقابل ساختمان این کانون در اهواز در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.هرانا/۴ آذر.

3:روز گذشته جمعی از کارگران مجتمع تجاری اروند (کنزالمال) در اعتراض به‌ عدم پرداخت مطالبات مزدی‌شان تجمع برگزار کردند. هرانا/۶ آذر

۴: جمعی از جوانان جویای کار روستای شهرویی واقع در شهرستان بهبهان، با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان خواستار استخدام در پالایشگاه بید بلند دو بهبهان شدند. ایلنا/۸ آذر

5:جمعی از اعضای تعاونی کارگران امیرالمومنین پاکدشت، در مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع اعتراضی زدند. ایلنا/۹ آذر

6:جمعی از جوانان جویای کار روستای شهرویی از توابع بهبهان، در مقابل درب ورودی پالایشگاه بیدبلند ۲ این شهرستان، شماری از کارگران شرکت «ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز» در محل کار خود و گروهی از پرستاران مراکز درمانی سنندج در مقابل اداره بهداشت استان کردستان واقع در این شهر، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. هرانا/۱۰ آذر

7:صدها تن از پیک‌های موتورسوار ‌اسنپ ‌فود در تهران برای چهارمین روز اعتصاب کرده و از جابجایی بسته‌های مواد غذایی در تهران خودداری کردند. هرانا/۱۱ آذر

8:جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری بندرلنگه در مقابل دفتر امام جمعه این شهرستان، تعدادی از رانندگان تانکرهای سوخت‌ رسان شهرستان چومان در یکی از جاده‌های این شهرستان و همچنین کارکنان بیمارستان دکتر سپیر در مقابل این بیمارستان در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.هرانا/۱۱ آذر

9:شماری از کارگران روزمزد مشهد در مقابل ساختمان تامین اجتماعی این شهرستان و همچنین جمعی از توان‌ یابان در مقابل درب ساختمان پاستور نهاد ریاست جمهوری، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. هرانا/۱۲ آذر

10:اعتراض کارگران پروژه بهسازی و تعمیر خطوط ریلی سریز به کرمان، در حالی رسانه‌ای می‌شود که این کارگران، در وضعیت معیشتی سختی به سر می‌برند و نسبت به تاخیر در پرداخت دستمزدها معترض هستند.ایلنا/۱۳ آذر

11:شماری از کسبه شهرستان بجنورد در محل اتاق اصناف و جمعی از توان‌ یابان در مقابل درب ساختمان پاستور نهاد ریاست جمهوری، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. هرانا/۱۳ آذر

12:جمعی از کارکنان شهرداری صیدون باغملک در مقابل ساختمان شهرداری این شهرستان، جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری بندر لنگه در دفتر امام جمعه این شهرستان، شهروندان شهر بندر امام خمینی (سربندر) در مقابل دادگستری، بخشداری و شهرداری این شهر، شماری از کشاورزان و مالباختگان منطقه چغامیش در شهرستان دزفول در مقابل فرمانداری این شهرستان، شماری از شهروندان ماهشهر در مقابل این شرکت و گروهی از پزشکان خانواده در استان فارس در مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی شیراز، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. هرانا/۱۴ آذر

13:اعتصاب و تجمع رانندگان مینی بوس بندرعباس اعتصاب و تجمع رانندگان مینی بوس بندرعباس در اعتراض به کمبود گازوئیل در جایگاه‌های سوخت اعتصاب و تجمع رانندگان مینی بوس بندرعباس، روز دوشنبه ۱۷ آذر ماه ۹۹ در اعتراض به کمبود گازوئیل در این شهرستان برگزار شد. هرانا/۱۸ آذر

14:امروز سه شنبه ۱۸ آذر، شماری از رانندگان تاکسی جزیره کیش در تجمعی اعتراضی در مقابل ساختمان سازمان منطقه آزاد کیش خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. هرانا/۱۸ آذر

15:جمعی از جوانان جویای کار روستای شهرویی از توابع بهبهان، در مقابل درب اصلی پالایشگاه بیدبلند ۲ این شهرستان، گروهی از رانندگان تاکسی جزیره کیش برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان سازمان منطقه آزاد کیش، شماری از کارگران پیمانکاری واحد اتوبوسرانی شهرداری آبادان در مقابل ساختمان سازمان اتوبوسرانی این شهر، تعدادی از خریداران خودروهای ثبت نامی از شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) در مقابل ساختمان تعزیرات تبریز، جمعی از عشایر سنگسر در این شهر، تنی از جوانان جویای کار و اهالی شهر سرداران شوشتر برای دومین روز پیاپی در یکی از جاده های این شهر، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.هرانا/۱۹ آذر

حوادث کارگری

1:  یک کارگر اهل پاوه در حین کار و به دلیل سوانح کاری جانش را از دست داد.هه نگاو/۲ آذر

2:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۵ کارگر در شهرهای مشهد، جویبار، کاشان، کرج و پاوه دچار حادثه شدند. طی این حوادث ۲ کارگر مصدوم شده و ۳ کارگر دیگر جان خود را از دست دادند. هرانا/۲ آذر

3:واژگونی سرویس کارکنان پالایشگاه اصفهان با ۴ کشته و ۱۷ مصدوم. هرانا/۳ آذر

4:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، دو کارگر طی حوادثی جداگانه در شهرهای تهران و رشت دچار مصدومیت شدند. هرانا/۴ آذر

5:، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، دو کارگر از جمله یک زن در شهرهای سمنان و سیرجان، طی حوادثی جداگانه در حین کار جان خود را از دست دادند. هرانا/۸ آذر

6: ، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهرستان نجف آباد جان خود را از دست داد. ایلنا/۸ آذر

7:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در مشهد به دلیل سقوط داخل چاه دچار مصدومیت شد. هرانا/۱۰ آذر

8:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر ساختمانی در فراهان بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد. هرانا/۱۱ آذر

9:دو نفر از کارکنان مراکز بیمارستانی حضرت علی اصغر(ع) در تهران و ابن سینا نورآباد در لرستان بر اثر ایست قلب جان باختند. هرانا/۱۳ آذر

10:یکی از کارکنان خدماتی بیمارستان نهم دی تربت حیدریه به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرد. هرانا/۱۶ آذر

11:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک نگهبان در تربت حیدریه به دلیل سقوط در چاله آسانسور دچار مصدومیت شد. هرانا/۱۵ آذر

12: یک جوان اهل سنندج در حین کار در اقلیم کُردستان به دلیل سوانح کاری جانش را از دست داد. هه نگاو/۱۸ آذر

13:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۸ کارگر در استان های کردستان، فارس و تهران طی حوادثی جداگانه دچار مصدومیت شدند. هرانا/۱۸ آذر

14: در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهرستان تایباد واقع در استان خراسان رضوی، در حین کار دچار مصدومیت شد.هرانا/۱۹ آذر

15:صبح امروز یک کارگر نگهبان شاغل در یک کارگاه تراشکاری در محور جاده خاوران بر اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست داد. هرانا/۲۰ آذر

ردیفعنوانتعداد نفرمورد
1اخبار عمومی14
2اخراج و تعدیل274
3تجمعات15
4حوادث20
کشته13
زخمی15
5ایمنی محیط
6بیانیه ها و نامه ها3
7بازداشت و زندان3
8کولبران،سوختبران19
کشته
زخمی
9معوقات مزدی17

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

محرومیت از تحصیل برای نداشتن شناسنامه!

مرگ یک کارگر در آتش‌سوزی کارگاه تراشکاری

احضار پدر شکیلا منفرد، فعال مدنی، محبوس در زندان قرچک ورامین به دادسرای اوین